Betala hyran på olika sätt – och betala i tid!
Hyran ska alltid betalas i förskott och vara oss tillhanda senast sista vardagen i varje månad.
Hur får jag min avi?
Hyresavin kan du få på flera olika sätt. Eftersom vi strävar efter ett hållbart samhälle rekommenderar vi alla våra hyresgäster, privatperson som företag, att få avin digitalt. Det innebär även att du kommer få din avi betydligt snabbare jämfört med den ”vanliga” postgången. Du kan, som privatperson, få din avi via din internetbank, via Kivra, via Mina sidor eller via vanlig post. Företag som hyr hos oss kan dessutom få sin avi/faktura via svefaktura och e-postfaktura.
Betalning
Även hyresinbetalningen kan göras på flera, olika sätt:
- Autogiro
- E-faktura via din internetbank
- Kivra
- Hos banken
- Internetbank
Vårt bankgironummer är 5353-2321. Tänk på att alltid fylla i ditt OCR-nummer. Det hittar du längst ner, till vänster, på din avi.
Autogiro
Autogiro är ett bekvämt sätt att betala hyran utan att behöva hålla koll på förfallodagar. Det enda du behöver göra är att se till att det finns pengar som täcker hela månadshyran på ditt konto på förfallodagen. Finns det inte tillräckligt med pengar på kontot dras ingen hyra.
Är du intresserad av att skaffa autogiro? Ladda ner blanketten för ansökan om autogiro (PDF).
Det går utmärkt att kombinera e-faktura med autogiro. Kom ihåg att du alltid kan se din avi på Mina sidor.
E-faktura via internetbank
E-faktura innebär att du får fakturan direkt till din internetbank. Det är via internetbanken du skaffar e-faktura och det är hit du vänder dig om du har några frågor om e-faktura.
När du loggar in hos din internetbank får du meddelande om att du fått en ny elektronisk faktura. Rutinerna kan se lite olika ut hos olika internetbanker men principen är densamma: Du kontrollerar att avin stämmer och godkänner att banken betalar. Banken betalar räkningen på rätt dag – varken för tidigt eller för sent. Alla nödvändiga uppgifter är redan ifyllda, som OCR-nummer, förfallodatum, belopp och bankgironummer.
Kivra
Du som är ansluten till Kivra, och tidigare betalat hyran med pappersfaktura, kommer nu istället att se din faktura digitalt i Kivra. Om du är ansluten till Kivra men inte önskar få din faktura dit, måste du logga in på Kivra och ändra dina inställningar. Kontakta Kivra om du behöver hjälp.
Internetbanken eller hos banken
Om du har pappersfaktura och betalar hyran via din internetbank behöver du komma ihåg att ange vårt bankgironummer, 5353-2321, och det OCR-nummer som finns på inbetalningskortet. Utan OCR-nummer kan vi inte se att betalningen kommer från dig.
Inga kontanter
Trygghet och säkerhet är viktigt för både dig som kund och för våra medarbetare. Därför tar vi inte emot kontanter.
Om hyran inte betalas i tid
Från och med 2022-01-01 har vi överlåtit vår kravverksamhet till Svea ikasso. För dig som kund innebär det att vid försenad hyresinbetalning kommer Svea inkasso att skicka ut ett kravbrev. Kravbrevet innehåller förfallet belopp, inkassokostnader och dröjsmålsränta. Betalning görs direkt till Svea inkasso.
Vid frågor gällande förfallna avier eller kravbrev, kontakta Svea inkasso på telefonnummer 08-735 29 29
Vill du veta mer kan du även gå in på deras hemsida:
www.svea.com/se/sv/privat/inkassokrav/
Har du skulder eller avbetalningsplaner som uppkommit före 2022-01-01?
För dig som redan har skulder och/eller avbetalningsplaner hos Intrum Justitia kommer dessa att ligga kvar där tills ni har betalat dem. Dessa ska fortsatt betalas till Intrum Justitia.
Kontaktuppgifter till Intrum följer nedan:
Telefonnummer: 08-616 76 66
Vill du veta mer kan du även gå in på deras hemsida: www.intrum.se/kundservice/
Har du några frågor eller funderingar?
I vårt Forum finns en mängd olika frågor och svar. Om du inte hittar svaret på din fråga kan du alltid ställa en egen!