logotype

Vad har denna kvartett gemensamt: MMA-proffset Alexander ”The Mauler” Gustafsson, Max Bergander, värdegrundsansvarig i AIK, Magnus Helgesson, grundare av restaurangkedjan Harrys, och det tidigare MMA-proffset Linn Darwich?

Rätt svar: de ska skapa samhörighet, teamkänsla och förståelse för varandra bland Karlskogas tonåringar.

– Ett 30-tal ungdomar kommer att bjudas in till en första träff efter årsskiftet, säger Tomas Enhager, mental coach och  en av projektledarna för “Vi är stolta över Karlskoga”.

Under våren spreds, bland annat via insändare, känslan av att det var bråkigt och stökigt i Karlskoga. Att olika ungdomsgrupper var på kollisionskurs, trots att polisen intygade att det inte var stökigare än annars. Oro och rädsla är dock ett problem i sig, ett problem som kan leda till nya, större problem. Därför började Urban E Linder, vd på Karlskogahem, spinna på en idé.

– Under min tid på Kristinehamnsbostäder samarbetade jag med Tomas Enhager i ett integrationsprojekt kring nyanlända och entreprenörskap. Det var väldigt lyckat, jag ville dra igång
något liknande i Karlskoga för ungdomar.

Det blev projektet ”Vi är stolta över Karlskoga” med Tomas Enhager och hans kollega Anna Wilson i spetsen. Grundtanken är att samla ett 30-tal tonåringar (14–17 år), både killar och tjejer, från idrottsklubbar samt formella och informella grupperingar i stan. Genom att träffas regelbundet, en halvdag var tredje eller fjärde vecka under ett halvår, så ska man bygga samhörighet, teamkänsla och förståelse för varandra. Lika viktigt är den personliga utvecklingen som ska byggas med olika samtal och föreläsare som Alexander
”The Mauler” Gustafsson. I slutänden ska det även skapas möjligheter till sommarjobb eller praktikplatser för ungdomarna.

– Jag jobbar med Alexander och vet hur disciplinerad och sparsam med framträdanden han är, särskilt inför en match. Men det här ställer han helhjärtat upp på. Han har en trasslig bakgrund med kriminalitet, men fick hjälp. Han vet av egen erfarenhet hur viktigt det är att komma in på rätt bana, innan det är för sent, säger Tomas Enhager och fortsätter.

– Min kollega Anna Wilson drev ett liknande projekt i Backa utanför Göteborg för några år sedan, det var mycket lyckat.

Projektet finansieras av Karlskoga kommun, Karlskogahem och Karlskoga Energi & Miljö. Urban E Linder har höga förväntningar.

– Målet är att de utvalda ungdomarna ska fungera som en brygga mellan olika grupperingar i stan och dessutom vara ambassadörer för Karlskoga.

Under vintern 2020 kommer affischer sättas upp på högstadie- och gymnasieskolor med information hur man går till väga för att skicka in en ansökan till projektet.

Vill du veta mera? Kontakta oss på boendeutvecklare@karlskogahem.se!