När ska hyran betalas

Vilken dag hyran ska betalas står förtryckt på den hyresavi som kommer till dig via posten. Hyresavin kommer normalt till dig i mitten av månaden, och avser då efterföljande månad.

Hyran betalas alltid i förväg och senast sista vardagen innan aktuell månad.

Hur ska hyran betalas

Hyresinbetalningen görs enklast via bankgirot 5353-2321, antingen på traditionellt vis med hjälp av ditt inbetalningskort eller via din Internetbank. Tänk på att alltid fylla i ditt OCR-nummer. OCR-numret står skrivet längst ner till vänster på din hyresavi.

Betala med e-faktura

E-faktura innebär att du får en elektronisk faktura via Internet. Hyresavin ser ut som vanligt och du beställer E-fakturan via din internetbank.

Ett annat alternativ är att använda sig av Autogiro, ett enkelt sätt att alltid betala hyran i rätt tid. Se mer under fliken blanketter.

Om hyran inte betalas i tid

Vi har överlåtit vår kravverksamhet till Intrum Justitia. För dig som kund innebär detta att vid försenad hyresinbetalning kommer Intrum Justitia att skicka ut ett kravbrev. Kravbrevet innehåller förfallet belopp, inkassokostnader och dröjsmålsränta.

Autogiro

Autogiro är ett bekvämt sätt att betala hyran utan att behöva bevaka förfallodagar. Du behöver inte fylla i blanketter och behöver inte gå till posten eller banken och inte heller oroa dig för påminnelse och krav. Det enda villkoret är att du ser till att det finns pengar som täcker hela månadshyran på ditt konto på förfallodagen. Om det inte finns tillräckligt med pengar på kontot dras ingen hyra.

Autogiro är en service som inte kostar dig något extra.

Är du intresserad? Blankett för autogiro finner du under blanketter i menyn eller kontakta Ekonomiavdelningen så hjälper vi dig gärna.

Telefon 0586-657 16.

Hyresavi som e-faktura

Karlskogahem erbjuder dig som gör dina bankärenden på Internetbank att betala din hyra elektroniskt. Tjänsten är kostnadsfri och ger en säkrare och enklare betalningshantering eftersom bankgiro, OCR-nummer, förfallodatum och belopp fylls i med automatik. Allt du behöver göra är att godkänna betalningen. Du bidrar samtidigt till en bättre miljö genom att vi kan minska pappershantering och transporter.

Har du frågor angående e-faktura är du välkommen att kontakta ekonomiavdelningen på tel 0586-657 16. Svar på de vanligaste frågorna hittar du nedan.

Hur anmäler jag mig till e-faktura?
Anmälan gör du via din internetbank. Efter tre till åtta veckor får du din första elektroniska faktura.

Kan någon annan än kontoinnehavaren få fakturan?
Nej, det är bara kontoinnehavaren som kan vara fakturamottagare.

Vilken information finns på e-fakturan?
E-fakturan innehåller samma uppgifter som finns på pappersavin.

När får jag e-fakturan?
Den kommer till din internetbank vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersavin.

När ska e-fakturan betalas?
När du har kontrollerat och godkänt din faktura ser banken till att e-fakturan betalas på förfallodagen.

Hur vet jag att jag fått en e-faktura?
Du får ett meddelande på internetbanken när det finns en e-faktura att betala.

Vad händer om jag missar att betala?
Ett kravbrev skickas ut i pappersform.

Får jag pappersfaktura?
Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon pappersavi.

Kan jag kombinera e-faktura med autogiro?
Det går utmärkt att kombinera autogiro och e-faktura. Kontakta vår ekonomiavdelning så hjälper vi dig,
tel 0586-657 16.